VI Edition Diseña Forum, International forum about design and companies
The 2020 edition of Diseña Forum, the International Forum on Design and Companies, does not have a title and for the first time ever, it will be a virtual event. However, we wanted to make a virtue out of necessity, and so we have scheduled an increased number of talks which will take place over a greater number of days. In line with the technology used to present the talks, we also aim to increase our flexibility, as a result of which the talks will be a little shorter. There will also be workshops and a new edition of the PechaKucha.
As always, our aim is for the Forum to act as a meeting-point for the worlds of design and business, where professionals, managers and directors alike can encounter new perspectives and hear about current experiences in the field. To achieve this, each day will focus on a particular theme. First, we will explore some of the hottest topics, such as co-creation, the challenges for design in a circular economy, and the keys to developing activities with a stronger focus on social aspects. Second, we will look at some of the technologies that are changing our frames of reference and our behaviour, thereby opening up possibilities that were previously unthinkable and setting challenges that will need to be addressed by both companies and designers. On the third day we will hear about the experiences of companies where design plays a key and often strategic role. It is always highly illuminating to learn about the concerns, motivations and/or decisions that underlie the actions taken in any industry or area, and design (and the process of managing the design process) is no different. The fourth day will focus on a specific aspect of design: namely, brand management and communication. We will examine particular case studies and concepts in detail and embark on a short journey through the evolution of brand management over time. Last but not least, the final day will comprise a closing session in which we explore a number of cross-cutting themes and even some conceptual issues that form part of, or frame, the activity of design. This more general session will round off a broad selection of subjects and perspectives that we very much hope will be of interest to you.
VI Edición Diseña Forum, foro internacional de diseño y empresa
El Diseña Forum 2020, Foro Internacional de Diseño y Empresa, no tiene título y por primera vez tampoco va a ser presencial. Sin embargo, hemos querido hacer de la necesidad virtud y hemos programado un mayor número de conferencias que se celebrarán a lo largo de más días. Pretendemos también una mayor agilidad acorde con la tecnología utilizada para su realización, por eso las ponencias también serán un poco más cortas. Habrá también talleres y una nueva edición del PechaKucha.
Como siempre pretendemos que sea un punto de encuentro entre el diseño y las empresas, que todos, profesionales, gestores y directivos conozcan puntos de vista y experiencias actuales sobre la materia. Para ello dedicaremos cada día a una temática. Primero recorreremos algunos de los aspectos más candentes en la actualidad como la co-creación, las exigencias para el diseño en una economía circular, o las claves para conseguir una actividad más orientada a su dimensión social. En segundo lugar, abordaremos algunas de las tecnologías que están cambiando nuestras referencias y nuestro modo de actuar abriendo posibilidades hasta ahora impensables y planteando retos que será necesario integrar tanto por las empresas como por los diseñadores. El tercer día lo dedicaremos a conocer experiencias de empresas en las que el diseño juega un papel importante si no estratégico. Siempre resulta revelador conocer las inquietudes, las motivaciones y/o las decisiones que se esconden detrás de comportamientos avanzados en cualquier materia, por supuesto también en el diseño y su gestión. El siguiente día lo dedicaremos a un contexto específico del diseño como el que forman la gestión de las marcas y la comunicación. Conoceremos en detalle casos y postulados concretos y asistiremos a un breve recorrido sobre la evolución de la gestión de la marca a lo largo del tiempo.
El último día lo dedicaremos a una sesión de clausura genérica en la que se abordarán temas transversales y en algún caso filosóficos que acompañan o enmarcan la actividad de diseño. Completando así una miscelánea de temas y perspectivas que esperamos resulte de interés.